Case Aurinkomatkat.fi
Evolver on vastannut Aurinkomatkojen päämyyntikanavan kokonaisvaltaisesta kehittämisestä tiiviisti yhdessä Aurinkomatkojen in-house tiimin kanssa jo vuodesta 2010 alkaen.
Yhteistyön tuloksena on syntynyt erinomaisesti aikaa kestävä laaja ratkaisukokonaisuus, joka on myös noteerattu vuosien varrella useammassa erilaisessa verkkopalveluja arvioivassa kilpailussa, kuten Grand Onessa ja Finnish Web Awardseissa. Aurinkomatkat on myös systemaattisesti mitannut jo monen vuoden ajan digitaalisten palveluidensa asiakastyytyväisyyttä, ja tulokset ovat olleet erittäin korkealla tasolla.
Yhteistyössä ovat toteutuneet sekä syvällinen molemminpuolinen sitoutuminen että ensiluokkaisten teknologiaratkaisujen ketterä toimituskyky.
Aurinkomatkat on saanut tietojärjestelmänsä ratkaisuista irti parhaan mahdollisen liiketoimintahyödyn ja voinut joustavasti laajentaa liiketoimintaansa myös aivan uusille alueille.
Kestävyyttä ja ketteryyttä liiketoiminnan kehitykseen nopeasti muuttuvassa bisneksessä
Vuonna 2010 Aurinkomatkoilla oli vahva näkemys, että nopeasti digitalisoituva matkailuliiketoiminta ja -myynti vaativat verkkopalveluratkaisun, joka mahdollistaisi kovenevassa kilpailussa pärjäämisen.
Tähän tarpeeseen Evolver (ent. Avarko) suunnitteli Aurinkomatkoille hajanaiset taustapalvelut yhdistävän suorituskykyisen, toimintavarman, seurattavan ja helposti jatkokehitettävän ratkaisun. Foresin ydinajatus oli, että järjestelmän täytyy olla pitkäikäinen ja silti joustava.
Ilari Pohjola, Aurinkomatkojen Head of eCommerce & Marketing kertoo, miten sujuvalla ja pitkäjänteisellä verkkokehittämisellä on ollut olennainen rooli Aurinkomatkojen menestykselle:
“Olemme olleet markkinajohtaja suomalaisessa matkailubisneksessä jo monen vuoden ajan, ja sen takana on tietysti lukemattomia asioita. Mutta kyllä iso rooli on ollut meidän digitaalisilla palveluillamme siinä, että liiketoimintamme on kasvanut hurjasti viime vuosikymmenen aikana. Kuitenkin yhdeksänkymmentä prosenttia kaupastamme tulee verkon kautta. Sellaista bisnestä ei voi tehdä, jos digipuoli ei toimi erittäin hyvin.”
Yhdeksänkymmentä prosenttia kaupastamme tulee verkon kautta. Sellaista bisnestä ei voi tehdä, jos digipuoli ei toimi erittäin hyvin.
Fores sovittaa taustajärjestelmät toisiinsa
Fores on Aurinkomatkojen tarpeeseen räätälöity verkkokauppa. Järjestelmän ytimessä on loppuasiakkaan responsiivinen käyttökokemus, taustajärjestelmistä rikastettu data ja jatkuvan kehityksen mahdollistava modulaarisuus. Ratkaisu perustuu avoimen lähdekoodin komponentteihin ja Java-arkkitehtuuriin.
“Teknologia ja arkkitehtuuri ovat edelleen samoja kuin vuonna 2010, mutta kerroksia ja uusia teknologioita on tullut paljon mukaan vuosien varrella. Sovellusta on kehitetty koko ajan hyvin aktiivisesti, joten teknologiapino on ajan tasalla ja tekeminen tehokasta”, kertoo Ilari Pohjola.
Asiakkaiden odotukset palvelun ytimessä
Aurinkomatkojen verkkokauppa on yksi Suomen suurimmista verkkokaupoista. Verkkopalvelun on vastattava mahdollisimman hyvin asiakkaiden odotuksia. Matkojen myynnissä unelmointi, vertailu ja erilaiset hakupalvelut ovat olennaisessa roolissa. Aurinkomatkat.fi -verkkokauppa saikin vuonna 2018 kunniamaininnan erityisesti asiakkaiden tarpeiden huomioimisesta.
“Olemme perustaneet jo useamman vuoden liiketoimintamme kehittämisen syvälliseen asiakasymmärrykseen, oli kyseessä mikä tahansa segmentti. Siksi digitaalisessa kehittämisessä asiakasnäkökulma on aivan ytimessä koko prosessissa. Kun digipalvelu vastaa asiakkaan tarpeisiin, se näkyy myös bisneksen luvuissa. Tässä olemme onnistuneet hienosti”, Ilari Pohjola kertoo.
Kun kerroimme yli kymmenen vuotta sitten muille yhteistyökumppaneille, että aiomme tehdä uudistuksen, joka kestää ainakin kymmenen vuotta, köhivät monet kahvinsa väärään kurkkuun.
Edelleen vuonna 2023 Fores takaa Aurinkomatkoille sekä kestävän että ketterän järjestelmän, joka siivittää Aurinkomatkojen markkinajohtajuutta nopeasti muuttuvassa matkailubisneksessä. Tiivis yhteistyö ja kehittäminen yhdessä Aurinkomatkojen oman in-house tiimin kanssa on johtanut tekemisen tapaan, jossa on löytynyt vahva sisäisen ja ulkoa ostetun osaamisen paras mahdollinen yhdistäminen.
“Kun kerroimme yli kymmenen vuotta sitten muille yhteistyökumppaneille, että aiomme tehdä uudistuksen, joka kestää ainakin kymmenen vuotta, köhivät monet kahvinsa väärään kurkkuun. Alalla on yleistä, että järjestelmiä joudutaan uudistamaan jopa vuosittain. Fores on kuitenkin kestänyt yli kymmenen vuotta ja on edelleen vuonna 2023 aivan tikissä”, kertoo toimitusjohtaja Arttu Kataja Evolverista.
“Täytyy vielä lisätä, että kun tällainen inhouse-external -hybridimalli työskentelyssä Aurinkomatkojen sisäisen tiimin ja Evolverin kanssa on saatu rokkaamaan, ovat tulokset olleet erinomaisia ja niistä ovat hyötyneet molemmat osapuolet”, sanoo Ilari Pohjola.
Turbulenssi testasi ketteryyden
Korona on ollut matkailubisnekselle vaikeaa aikaa. Yleensä skaalautumista ajatellaan ylöspäin tapahtuvana, mutta volatiileina aikoina voi olla hetkittäin tarpeen skaalata tekemistä myös alaspäin. Fores on elänyt Aurinkomatkojen kanssa tilanteen vaatimalla tavalla ja tiimin kokoa on tarvittaessa pienennetty.
Pienellä tiimillä saatiin kuitenkin aikaan nopeasti Suomen sisäisten matkojen myynti ja realisoitua ketterästi uudet liiketoimintaideat asiakkaiden ulottuville. Kun matkailu taas pyörähti käyntiin, liiketoimintaa ja tekemistä skaalattiin nopeasti ylöspäin.
“Hiljaisina aikoina tehtiin jonkin verran teknologiauudistuksia ja kurottiin umpeen teknologiavelkaa. Olemme tehneet niitä remontteja, jotka auttavat bisnestä lentoon myöhemmin”, Ilari Pohjola sanoo.
Pitkä kumppanuus ja ketterä kehittäminen näkyvät lopputuloksissa
Aurinkomatkat hyödyntää Evolveria ennen kaikkea tekniseen osaamiseen, mutta pitkä yhteistyö järjestelmän kehittämisessä näkyy myös bisneksen syvällisenä ymmärtämisenä sekä sisäisen ja ulkoa ostetun tiimin vahvana yhteistyönä. Hakuun, varaukseen ja tiedon esittämiseen liittyy paljon aggregointia ja bisneslogiikkaa.
Matkailualalla taustalla ovat myös monimutkaiset ja hajanaiset muiden palveluntarjoajien taustajärjestelmät. Matkailubisnes on myös jatkuvassa murroksessa. Verkkopalvelu on elänyt ajassa ja vastannut haasteisiin.
“Evolverin ihmiset ovat integroituneet tiiviisti Aurinkomatkojen kokonaistiimiin. Vaikka olemme pitkässä kumppanuudessa keskenämme, tekeminen on agilea. Yhteistyössämme on sellainen poikkeava asia verrattuna perusvendoori-suhteeseen, että heillä on mittava ymmärrys liiketoiminnastamme. Kun tehdään isoja kehityshankkeita, on iso apu, että kehittäjä ymmärtää bisneslogiikkaamme ja haasteitamme. Pystymme esimerkiksi ennakoimaan hankalia teknisiä haasteita ja tilanteita tehokkaasti”, Ilari Pohjola sanoo.
Yhteistyössämme on sellainen poikkeava asia verrattuna perusvendori-suhteeseen, että heillä on mittava ymmärrys liiketoiminnastamme
Evolverin ja Aurinkomatkojen yhteistyö on ollut malliesimerkki siitä, mitä pitkäjänteisellä tekemisellä yhdistettynä ketterään kehittämiseen voidaan saada aikaan
Tietojärjestelmistä pitkäjänteisesti irti paras hyöty
Evolver on ollut Aurinkomatkojen pitkäaikainen yhteistyökumppani. Yhteinen tekeminen on jatkuvaa kehitystä. Evolverin missio on auttaa asiakkaitaan pitkäjänteisesti saamaan tietojärjestelmistään irti paras mahdollinen hyöty ja yhdistää se ketterään “kyllä onnistuu” -asenteeseen. Tietojärjestelmät ovat valtavia investointeja ja siksi niistä saatava hyöty kannattaa ottaa irti täysmääräisesti.
“Mikään järjestelmä ei ole arvontuoton automaatti. Järjestelmien hyötyjen realisointia varten tarvitaan jatkuvaa kehitystä ja lähes aina jatkuvia palveluja. Mielestäni Evolverin ja Aurinkomatkojen yhteistyö on ollut malliesimerkki siitä, mitä pitkäjänteisellä tekemisellä yhdistettynä ketterään kehittämiseen voidaan saada aikaan,” pohtii Evolverin Arttu Kataja.
“Voi sanoa, että ollaan tosi tyytyväisiä Evolveriin. Yhteistyö sujuu todella mallikkaasti kaikin puolin. He ovat ehdottomasti luottokumppanimme,” Ilari Pohjola sanoo.
Aurinkomatkat on Suomen suurin ja luotetuin matkanjärjestäjä, on toteuttanut suomalaisten lomaunelmia jo vuodesta 1963 lähtien.
Aurinkomatkojen osuus Suomen valmismatkoista 2022 oli 36,1 %. Suomen vastuullisimpana matkanjärjestäjänä Aurinkomatkat on sitoutunut tekemään pitkäjänteistä työtä vastuullisen matkailun puolesta.
Aurinkomatkan voi varata vaivattomasti verkkokaupasta tai puhelimitse myyntipalvelusta. Aurinkomatkojen tuote- ja palveluvalikoimaan kuuluvat mm. Aurinkomatka-paketit ja omatoimiset Kaupunkilomat.
Oy Aurinkomatkat – Suntours Ltd Ab kuuluu Finnair-konserniin. Finnair Oyj:n vuosikertomus on luettavissa osoitteessa https://company.finnair.com/fi.
Evolver on luovan, liiketoimintalähtöisen sovelluskehityksen toimisto. Evolver tarttuu haasteisiin jotka ovat esteenä yrityksen digitaalisen liiketoiminnan kehittämiselle, ratkaisee ne ja synnyttää uusia mahdollisuuksia.
Lähestymistapa on laaja ja kunnianhimoinen. Evolver keskittyy siihen mikä vaikuttaa kehitykseen eniten, kaikella sillä tiedolla ja taidolla minkä ketterä ja kokenut asiantuntijayritys voi tarjota.