Tekoälyn suunnannäyttäjät
Tekoäly on noussut keskeiseksi kilpailueduksi monilla toimialoilla, mutta sen tehokas hyödyntäminen vaatii liiketoimintalähtöistä tekoälykehitystä. Suomen johtava viinien ja väkevien juomien valmistaja Anora päätti nopeuttaa tekoälyn siirtymäänsä yhteistyössä Evolverin kanssa. Tekoäly on jo nyt automatisoinut toimintaa, parantanut liiketoimintaprosesseja ja vapauttanut työntekijöiden aikaa säästäen resursseja.

Tekoälyratkaisuja nopeilla iteraatioilla
Perinteisesti suurten IT-hankkeiden toteutus vaatii kuukausien suunnittelua ja kehitystä ennen käyttöönottoa. Anora ja Evolver valitsivat toisenlaisen lähestymistavan: sen sijaan, että olisi heti tähdätty valmiiseen kokonaisuuteen, päätettiin lähteä liikkeelle ketterästi ja kehittää ratkaisuja nopeilla iteraatioilla. Ensimmäiset ratkaisut saatiin käyttöön vain viikoissa.
Anoran IT Manager Juhana Ovaska pitää hyvänä, että kehitystä lähdettiin tekemään nopeasti iteroimalla: “Kun henkilöstö pääsee heti alussa käyttämään uutta työkalua ja antamaan kehitysehdotuksia, saadaan parhaita tuloksia.”
Evolverin toimitusjohtaja Arttu Katajan mukaan tekoälyhankkeet kannattaa toteuttaa pieninä, hallittavina palasina, sillä generatiivinen tekoäly on vielä uusi teknologia, ja keskivaikeakin projekti voi nopeasti monimutkaistua. Samalla hän muistuttaa, että mystifioinnin sijaan kannattaa puhua tekoälyn hyödyistä – olennaista on, mihin sitä käytetään.
“Lopulta kyse on tuottavuuden parantamisesta ja automaatiosta. Ensin etsitään helppoja kehityskohteita. Tehdään niitä pala kerrallaan ja näistä pienistä puroista rakentuu se iso hyöty – ison tuottavuuden kokonaisuus.”
Anoralla käytännönläheistä lähestymistapaa on arvostettu ja tekoälyratkaisut on otettu rohkeasti palvelemaan liiketoimintaa.
“Olemme tunnistaneet paljon tekoälyn hyödyntämiskohteita Evolver avulla, ja se automatisoi prosesseja tälläkin hetkellä. Tekoälyn avulla voimme tehdä esimerkiksi konkreettista sisällön analysointia, mistä saadaan sisällöntuottajille ohjeistuksia ja ideoita toiminnan parantamiseksi. Tekoälyä ei ole missään vaiheessa mystifioitu, vaan käyty hyötyjä läpi käytännön esimerkkien kautta.”, Ovaska kuvaa.
“Tekoäly on työkalu muiden joukossa. Käyttäjän ei tarvitse kovin syvällisesti ymmärtää, mitä se tekoäly siellä tekee, mutta hänen kannattaa ehdottomasti ymmärtää, mitä hyötyjä sillä voi saavuttaa.”, hän täydentää.
Tekoälyn soveltaminen liiketoiminnan tarpeisiin
Tekoälyn hyötyjen ulosmittaamisessa keskeistä on jalkautuminen liiketoimintaan. Ovaskan mukaan on tärkeää ymmärtää liiketoimintaa ja kuunnella henkilöstöä, jos toimintoja halutaan parantaa. Anora on omaksunut proaktiivisen otteen, jossa teknologia ei ole itseisarvo, vaan väline liiketoiminnan tukemiseen.
Kataja kiittelee Anoran lähestymistapaa, sillä jo yksikin keskustelu oikeiden ihmisten kanssa voi tuottaa tuloksia. Osittain toimivat työskentelytavat ovat löytyneet sujuvan yhteistyön kautta.
”Kun pöydän ympärillä on osaavia ihmisiä, kuten meidän yhteistyössämme, toimivien ratkaisujen löytäminen on helppoa. Tätä matkaa on ollut ilo mennä eteenpäin.”, Ovaska kiteyttää.
Ketterästä liiketoimintahyötylähtöisestä tekoälyn kehityksestä huolimatta tietoturvasta ei tingitty. Alusta asti varmistettiin, että yrityksen data pysyy salattuna ja ratkaisut toteutetaan turvallisessa, eristetyssä ympäristössä.
Jatkuva kehitys keskiössä
Nopean kehitystyön ja pitkäkestoisen IT-arkkitehtuurin rakentamisen yhdistäminen vaatii jatkuvan kehityksen periaatteiden omaksumista. Ovaskan mukaan avainasemassa on keskittyminen yhteen alueeseen kerrallaan, selkeä pitkän aikavälin tavoite sekä liiketoimintalähtöinen kehitys. Kun teknologia ja ominaisuudet rakennetaan järjestelmällisesti liiketoiminnan tavoitteita tukien, syntyy looginen ja kestävä kokonaisuus.
Kataja korostaa liiketoiminnan tarpeiden kirkasta määrittelyä ja jatkuvan kehityksen periaatteiden noudattamista: “Tekoälykehityksessä on tärkeää yhdistää liiketoiminnan tarpeet, nopeat kokeilut ja pala palalta rakennettu tekninen arkkitehtuuri siten, että kokonaisuus kestää vuosikymmenenkin päähän.”
Eri organisaatioilla on kullekin sopivat toimintatavat – Anoran tapauksessa paras tulos saavutettiin kevyellä ja ketterällä mallilla. Selkeä dokumentaatio, tiivis vuoropuhelu liiketoiminnan ja kehittäjien välillä sekä olemassa olevien työkalujen hyödyntäminen mahdollistavat tehokkaan ja skaalautuvan kehityksen. Lopputuloksena syntyy jatkuvasti kehittyvä liiketoimintaa tukeva kokonaisuus.
Evolverin Mylly-AI auttaa konkreettisten tulosten tuottamisessa
Evolverin toimintatavat seuraavat jatkuvan kehityksen mallia, jossa tekoälyratkaisuja rakennetaan yhdessä asiakkaiden kanssa. Projektit lähtevät liikkeelle liiketoiminnan tarpeiden kartoittamisesta, minkä jälkeen ratkaisua testataan käytännössä.
Evolverin rakentama Mylly.AI saadaan turvallisesti pystyyn suljettuun ympäristöön napin painalluksella eli asiakkaan kanssa päästään nopeasti toteuttamaan pilotti. Pilottia käytetään yhteisesti sovittu aika, arvioidaan tulokset ja kehitetään yhdessä ratkaisua eteenpäin.
Toimintatapa varmistaa, että tekoäly tuottaa konkreettista hyötyä mahdollisimman nopeasti – ilman massiivisia IT-projekteja.
Ketterä kumppani tekoälykehitykseen
Luotettavuus, resurssointi ja hintataso ovat tärkeitä, mutta erityisesti sujuva yhteistyö, nopea ja asiantunteva viestintä sekä korkea tekemisen taso ovat tehneet Evolverin ja Anoran yhteistyöstä onnistunutta.
Ovaska kiittelee Evolverin asiantuntemusta: “Aikaisempi kokemus näkyy kaikessa tekemisessä – ongelmanratkaisussa, liiketoiminnan tarpeiden ymmärtämisessä ja oikeiden kysymysten esittämisessä.”
Onnistuneen yhteistyön ohella liiketoimintalähtöisestä tekoälykehityksestä on saatu konkreettisia hyötyjä. Talousassistentti on vähentänyt ihmisten yhteydenottokuormaa, mikä on tärkeää, kun organisaatiossa on usein rajallisesti resursseja.
“Tehokkuus on noussut merkittävästi viestinnän yhdenmukaistamisen myötä, eikä esimerkiksi puhelin soi enää niin paljon. Kuvagenerointi on helpottanut sisällöntuottajien työtä.”, Ovaska kertoo.
Katajan mukaan Evolverin ratkaisut näkyvät usein sisäisen työn tehostamisessa: “Anoran tapauksessa talousassistentti
helpottaa sitä tiettyä asiaa eli luo tuottavuutta. Yleischat taas toimii viestinnän välineenä ja voi avata ajattelua eli tuoda sellaisia hyötyjä, joita ei alunperin osattu ehkä ajatellakaan.”
“Nyt meillä on käsitys siitä, mitä kaikkea tekoälyllä voi tehdä, ja se tuntuu jo todella palkitsevalta ja helpottaa organisaatiossa monen ihmisen elämää”, Ovaska kiteyttää yhteistyön hyötyjä.
